Op Twitter lees ik een bericht over een Somalisch model genaamd Halima Aden. Mijn interesse wordt gewekt door haar schoonheid en haar hoofddoek. In de eerste plaats vind ik dit een vorm van emancipatie omdat een bloedmooie vrouw met een hoofddoek de wereld verovert in de harde modellenindustrie.
Als ik verder kijk naar haar foto (zie hieronder) merk ik dat ik een mening begin te vormen over haar hoofddoek. Een hoofddoek staat voor een overtuiging oftewel een religieuze identiteit. Ik respecteer de autonome keuze van deze vrouwen. De hoofddoek is bedoeld om mannen niet te verleiden, waarbij zij dit vooral doen omdat zij dit als een islamitisch voorschrift zien. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31.
Zo heb ik een gesprek met mijn zoon over hoofddoeken na een bezoek aan een voetbalvereniging. Hij ziet een meisje van ongeveer zijn leeftijd, 7 jaar oud, een hoofddoek dragen en kijkt mij verbaasd aan. Ik leg hem uit waarom vrouwen een hoofddoek dragen en hij probeert een link te leggen met zijn leeftijdsgenote.
Ik vraag hem wat hij hiervan vindt, waarop hij antwoordt met: “Ik begrijp het niet.” Ik twitter zijn reactie, waarop mensen mij op mijn plek zetten omdat ik mijn religieuze frustratie op mijn kind botvier. Nee beste mensen, ik ben opgegroeid met hoofddoeken. Mijn beide oma’s dragen een hoofddoek. In Rotterdam ben ik opgegroeid in een ‘zwarte wijk’ vol hoofddoeken. Ik heb geen enkel probleem met een hoofddoek, wel met een sluier.
“Ik vroeg mijn tante of ze haar excuses wilde aanbieden.”
In Turkije is er altijd spanning rondom ‘de hoofddoek’. Op een dag zaten we in de auto met mijn moeder, tante en kinderen, en we zagen een vrouw die een lift wilde. Deze lieve vrouw was de vrouw van onze bakker en mijn moeder maakte mij erop attent dat ik haar mee moest nemen.
Deze mevrouw had een hoofddoek op en stapte in de auto. Mijn tante zei: ”Kinderen kijken zo raar naar je omdat je een hoofddoek draagt en zij zijn dit niet gewend”, wat natuurlijk niet waar was. De mevrouw in kwestie begon te huilen. Ik vroeg mijn tante of ze haar excuses wilde aanbieden. De mevrouw was enorm geraakt en ze vertelde hoe zij zich regelmatig in haar eigen land gediscrimineerd voelt om haar hoofddoek.
“Is dit een vorm van compensatie of provocatie?”
Het hoofddoekdebat is, zowel in Turkije als in Nederland, net als het zwaard van Damocles. We willen onze handen er niet aan branden terwijl we er allemaal er iets van vinden. Zo kwam ik in het ‘Turkse Ibiza’ een groep vrouwen tegen. Ze hadden te grote borsten met te kleine bikini’s aan. Ze gingen los met alcohol en ik vroeg aan één van de dames waar ze vandaan kwamen en hoe ze thuis gekleed waren. Ze antwoordde mij met een glimlach en ze zei: “We are from Saudi Arabia. Yes, at home we are totally covered.” Ik vroeg haar verwonderd of dit dan niet een dubbele moraal is. Ze glimlachte nog een keer naar mij… en ging door met haar gin-tonics drinken.
Op sociale media en op straat in Nederland zie ik dames met hoofddoeken die eruitzien als de Kardashians. Is dit een vorm van compensatie of van provocatie? Ze hebben fillers in hun lippen, wimperextensions en dergelijke. Ze hebben heel hoge hakken aan en ze zijn ook nog enorm sensueel gekleed. Ik spreek met verschillende Nederlandse vrouwen en ik laat hen de foto’s zien van de ‘Kardashian-lookalike-moslima’s’ met hun hoofddoeken. We krijgen een gesprek over ‘Waarom bedek je je haar?’ en ‘Zie je er zo sexy uit?’ Wat voor statement maken deze vrouwen? Conclusie: tegenstrijdig gedrag.
“Een emancipatie van de hoofddoek samen met rondingen van Kim Kardashian”
Iemand op Twitter zegt tegen mij: ”Gedraag je niet zo als een conservatieve moslima!” Is het zo dat die dames niet mooi mogen zijn van mij? Waar heb ik eigenlijk last van? Misschien heb ik last van de nieuwe generatie moslima’s die alle trends volgen en meedoen. Misschien heb ik behoefte aan framing van het geheel als ‘vrome moslima’s met een hoofddoek’.
Als ik verder zoek dan kom ik zelfs een heuse trend tegen: When the Hijab is for Allah but the Booty is for Abdallah… Ik zie konten zoals Kim Kardashian, zoals alleen zij dit kan laten zien. Ik zie foto’s met borsten die ‘in your face’ zijn en die achterwerken pontificaal laten zien. Ik zie een verseksualisering van de vrouwen met een hoofddoek. Is dit een vorm van emancipatie voor deze moslimas? Een emancipatie van de hoofddoek samen met rondingen van Kim Kardashian.
Ik blijf achter met de overpeinzing dat ik het zo tegenstrijdig vind. Je wilt je haar bedekken maar je hebt wel ‘the follow me home and fuck me shoes’ aan. Ook religie blijkt dus beïnvloedbaar door trends, vanwege bekende figuren in de media die het imago van religies zoals de islam kunnen veranderen…